Σχετικά με την ανακοίνωση της παράταξης «Λαρισαίων Πόλις» για τα κυκλοφοριακά προβλήματα στην πόλη της Λάρισας, το Γραφείο Τύπου του Δήμου Λαρισαίων σημειώνει τα εξής:
«Η δημοτική αρχή αντιστάθηκε στο παρελθόν και θα αντισταθεί και στο μέλλον στην εύκολη και λαϊκίστικη κριτική, που δεν διστάζει να εκμεταλλεύεται ακόμα και τη μνήμη των νεκρών προκειμένου να επιτύχει «επικοινωνιακό» ή «πολιτικό αποτέλεσμα». Η εύκολη και λαϊκίστικη αυτή αντίληψη δήθεν πολιτικής κριτικής μπορεί να είναι εργαλείο στα χέρια διάφορων επίδοξων κριτών, αλλά όχι συντεταγμένων πολιτικών οργάνων, όπως οι δημοτικές παρατάξεις. Απ’ αυτές η δημοτική αρχή περιμένει μεγαλύτερη υπευθυνότητα, σοβαρή δουλειά, συνεργασία και προτάσεις.
Δυστυχώς, η ανακοίνωση της παράταξης «Λαρισαίων Πόλις» δεν εντάσσεται στη σοβαρή επιχειρηματολογία, για πολλούς λόγους. Ο σημαντικότερος είναι ότι τα στελέχη της παράταξης γνωρίζουν πάρα πολύ καλά πως ο Δήμος Λαρισαίων έχει για παράδειγμα μόνο την αρμοδιότητα της συντήρησης της λεωφόρου Καραμανλή, μέσα από το πρόγραμμα Τεχνικών Έργων κι όχι ουσιαστικών κυκλοφοριακών παρεμβάσεων. Το ίδιο ισχύει για πολλούς οδικούς άξονες, περιφερειακά της πόλης. Κι όμως σκόπιμα μπερδεύει κάποια παροδικά προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης με τα θανατηφόρα τροχαία έχοντας προφανή στόχο να δημιουργήσει ένα μίγμα επικοινωνιακής παρέμβασης και να εκμεταλλευτεί έτσι τη δικαιολογημένη συναισθηματική φόρτιση των πολιτών από τα τροχαία δυστυχήματα.
Ζητά – για παράδειγμα – τη σύγκλιση της επιτροπής Κυκλοφοριακών Ρυθμίσεων του Δήμου Λαρισαίων. Η επιτροπή συνεδριάζει τακτικότατα, αλλά δυστυχώς τα τελευταία χρόνια δεν ευτύχησε να δει μέλη της παράταξης «Λαρισαίων Πόλις» να παίρνουν μέρος στις συνεδριάσεις της.
Ζητά η παράταξη «Λαρισαίων Πόλις» παρεμβάσεις στη Λεωφόρο Καραμανλή, όταν γνωρίζει πάρα πολύ καλά ότι δεν υπάρχει αντίστοιχη αρμοδιότητα. Περιπαικτικά αναφέρεται στις «πιέσεις» του Δημάρχου Λαρισαίων, αλλά σκοπίμως δεν αναφέρεται στους αποδέκτες των πιέσεων. Από το 2002 η δημοτική αρχή έχει καταθέσει πρόταση και τεχνικό δελτίο στη Γενική Γραμματεία Περιφέρειας Θεσσαλίας (με τότε γ.γ. τον κ. Ι. Καρατζιώτη). Όμως δυστυχώς δεν υπήρξε ανταπόκριση. Ο Δήμαρχος Λαρισαίων κ. Κ. Τζανακούλης «πίεσε» απ’ ευθείας τον τότε Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της ΠΑΘΕ, για τη χρηματοδότηση της μελέτης της Λ. Καραμανλή, αλλά και για την αλλαγή της μελέτης της οδού Σανδράκη, με αποτέλεσμα να εξασφαλιστεί και για τα δύο η χρηματοδότηση. Για την Λεωφόρο Καραμανλή ο Δήμος Λαρισαίων υπέβαλλε εκ νέου πρόταση χρηματοδότησης ύψους 980.000 ευρώ το 2007 στην περιφέρεια Θεσσαλίας (επί θητείας κ. Φ. Γκούπα) συνοδευόμενη από προκαταρκτικό τεχνικό δελτίο, η οποία επίσης δεν εντάχθηκε πουθενά.
Δυστυχώς αν και οι ενέργειες είναι διαρκείς και συνεπείς, κάποιοι «καρεκλοκένταυροι» στο ΥΠΕΚΑ εξακολουθούν να αδιαφορούν για τις προσπάθειες και επιμένουν να σχεδιάζουν από τα γραφεία τους «έργα» χωρίς να ενδιαφέρονται για όσα ενισχύουν την ασφάλεια των πολιτών. Και παρ’ όλα αυτά στις λαλίστατες ανακοινώσεις της παράταξης «Λαρισαίων Πόλις» δεν υπάρχει καμία κριτική προς το κεντρικό κράτος, αφού μάλλον οι κομματικές συγγένειες δεν το επιτρέπουν. Αντίθετα υιοθετείται η γνωστή λογική «για όλα φταίει η δημοτική αρχή», ή καλύτερα ο Δήμαρχος.
Η δημοτική αρχή ωστόσο, έβαλε στις άμεσες προτεραιότητες της το θέμα από την πρώτη ημέρα της θητείας της. Για τους έχοντες ασθενή μνήμη, θυμίζουμε:
H αρχική σύμβαση για την μελέτη αστικοποίησης της Λεωφόρου Καραμανλή έγινε το 1985, όμως η παρούσα δημοτική αρχή μόλις ανέλαβε ξεκίνησε τον Ιούνιο του 1999 τις ενέργειες για τη σύνταξη της οριστικής μελέτη μεταξύ της Δ/νσης Μελετών Έργων Οδοποιίας του ΥΠΕΧΩΔΕ και των συνεργαζόμενων γραφείων (Αθανασίου Γεωργίου, Σπυρίδωνος Αντζουλάτου, Ιωάννη Μπούρα, Φ. Kαρυδάκη – Ι. Μαυράκη ΕΠΕ, Χαρ. Θεοδωρόπουλου και Αλ. Παρασκευόπουλου)..
Επίσης υπήρξε εγκεκριμένη προμελέτη (εγκρίθηκε με την ΒΜ1/376/23-7-86 απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ)
Με τις παραπάνω συμβάσεις εκπονήθηκε Οριστική μελέτη Συγκοινωνιακών έργων στη Παλαιά Εθνική οδό Αθηνών - Θεσ/νίκης από τον κόμβο Νίκαιας μέχρι τον κόμβο Συκουρίου συνολικού μήκους 11 χλμ. περίπου. Με την μελέτη αυτή η ΠΕΟ (Λεωφόρος Καραμανλή), πρόκειται να μετατραπεί σε αστική αρτηρία, με παράπλευρο οδικό δίκτυο.
Επίσης εκπονήθηκαν Περιβαλλοντική Μελέτη και Προμελέτη Αποχέτευσης. Οι μελέτες αυτές εγκρίθηκαν με τις παρακάτω αποφάσεις:
α) Οριστική μελέτη συγκοινωνιακών έργων, με την απόφαση ΔΜΕΟ/ε/918/10-12-2004 του ΥΠΕΧΩΔΕ.
β) Απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων Κ.Υ.Α./85451/22-7- 2002 του ΥΠΕΧΩΔΕ και Υπ. Γεωργίας.
γ) Προμελέτες Υδραυλικών έργων, με την απόφαση ΔΜΕΟ/α/ο/22- 12-2005 του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Με τις παραπάνω μελέτες για την πλήρη ανάπτυξη της διατομής των έργων οδοποιϊας απαιτούνταν εκτεταμένες απαλλοτριώσεις και μεγάλη δαπάνη. Ο Δήμος Λαρισαίων ανέλαβε το κόστος των απαλλοτριώσεων στην οδό Δούκα και την Παλαιά Εθνική Οδό, προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα. Ανέλαβε το κόστος της εκπόνησης όλων των μελετών, παρά το γεγονός ότι η αρμοδιότητα ανήκει αποκλειστικά στην περιφέρεια Θεσσαλίας.
Για το σκοπό αυτό με την υπ. Αριθμ. 16348/16-7-2009, Σύμβαση μεταξύ του Δήμου Λαρισαίων και του Μελετητικού Γραφείου «Αθ. Γεωργίου και Συνεργάτες Ε.Ε.» ανατέθηκε η επικαιροποίηση των παραπάνω μελετών για το τμήμα από οδό Διγενή μέχρι οδό Βαρδουσίων με κόστος 57.751,11 ΕΥΡΩ. Επίσης να υπενθυμίσουμε ότι με πόρους αποκλειστικά του Δήμου Λαρισαίων είχε προ ετών ολοκληρωθεί η μελέτη της οδού Σάκη Καράγιωργα, ξεμπλοκάροντας έτσι την υπόθεση της ένταξης του έργου στο ΕΣΠΑ. Το έργο ήδη δημοπρατήθηκε.
Αντικείμενο της επικαιροποίησης είναι αφ’ ενός η ανάπτυξη των προβλεπομένων οδικών έργων (αρτηρία και παράπλευροι δρόμοι), εντός της διαθέσιμης εδαφικής ζώνης που οριοθετείται από το ρυμοτομικό σχέδιο πόλης, (χωρίς να απαιτούνται απαλλοτριώσεις) και αφετέρου η προσαρμογή των νέων έργων στην υφιστάμενη κατάσταση.
Οι παραπάνω μελέτες παρελήφθησαν από τις υπηρεσίες του Δήμου Λαρισαίων τον Οκτώβριο του 2009.
Με το 19200/10-12-2009 έγγραφο της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών οι παραπάνω μελέτες διαβιβάστηκαν στη Διεύθυνση Δημοσίων Έργων Περιφέρειας Θεσσαλίας.
Στις 7-6-2010 οι παραπάνω μελέτες με το 2040/86961 έγγραφο της ΔΔΕ διαβιβάστηκε στη Δ/νση Μελετών Έργων Οδοποιίας του τέως ΥΠΕΧΩΔΕ για την έγκρισή τους
Μέχρι σήμερα αναμένεται η έγκριση…
Σ’ ότι αφορά τους υπόλοιπους αστικούς οδικούς άξονες, θα πρέπει απλώς να θυμίσουμε πως η Λάρισα συγκαταλέγεται στις πιο ασφαλείς πόλεις της χώρας. Όταν το 80% των τροχαίων δυστυχημάτων καταγράφονται εντός του αστικού δικτύου των μεγάλων πόλεων, η Λάρισα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις του σχετικού πίνακα. Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατα στοιχεία της Τροχαίας το σχετικό ποσοστό στο Δήμο Λαρισαίων έχει μειωθεί περεταίρω. Επίσης να θυμίσουμε ότι ο Δήμος Λαρισαίων έχει συνεχή, τακτική και αδιάκοπη συνεργασία με το τμήμα Τροχαίας, αφού ακόμα ο έλεγχος των τροχαίων παραβάσεων, του ορίου ταχύτητας και πολλά άλλα, είναι στην αρμοδιότητα της Τροχαίας. Για όσους ακόμα κι αυτό το ξεχνούν.
Αντί λοιπόν να αναλώνονται στην έκδοση ανακοινώσεων που μιμούνται πρακτικές άκρατου λαϊκισμού, θα ήταν προτιμότερο τα μέλη της παράταξης «Λαρισαίων Πόλις» να εμφανιστούν με ρεαλιστικές προτάσεις στα αρμόδια όργανα του Δήμου Λαρισαίων και να συνεργαστούν στον κοινό στόχο που είναι η περαιτέρω εμπέδωση της ασφάλειας των οδικών μετακινήσεων στην πόλη. Αν πραγματικά ενδιαφέρονται γι’ αυτό και δεν αναζητούν απλώς επικοινωνιακά τεχνάσματα που βασίζονται στον ανθρώπινο πόνο. Γιατί και η υποβολή ερωτήσεων, μόνο και μόνο για να «αξιοποιούνται» από τα μέσα ενημέρωσης, είναι μια παλιά και γνωστή τακτική. Η πραγματική δουλειά γίνεται στις αρμόδιες επιτροπές, που σχεδιάζουν και υλοποιούν μέτρα και παρεμβάσεις, από τις οποίες τα μέλη της παράταξης «Λαρισαίων Πόλις» απουσιάζουν μόνιμα και συστηματικά. Όπως βεβαίως απουσιάζει μόνιμα και ο εκπρόσωπος του τοπικού ΤΕΕ το οποίο κατά τα άλλα ζητά την παρέμβαση του εισαγγελέα και των πολιτών!»